Nieuwe aanwinsten

Vanaf 1 juni t/m 5 jan 2025

Nieuwe aanwinsten

Verzamelen voor onze stad

De tentoonstelling Nieuwe aanwinsten – Verzamelen voor onze stad, geeft een kijkje achter de schermen van het museum. Vanaf 1903 groeit een collectie die de Bredase kunst en geschiedenis weerspiegelt. Het museum verzamelt kunst en objecten met een verhaal, die passen bij de huidige tijd, of het Bredase erfgoed. We wegen zorgvuldig af of een aanwinst past bij de collectie met criteria zoals artistieke waarde, historische betekenis en fysieke staat. Sommige nieuwe aanwinsten krijgen meteen een plaats in het museum. Andere aanwinsten belanden in het depot om onderzocht of gerestaureerd te worden.

In Nieuwe aanwinsten ontdek je kunstwerken en objecten uit verschillende periodes en stijlen. Bekijk de allereerste foto die in Breda werd gemaakt! Een portret van een overleden vrouw uit 1844, dat we hebben bemachtigd dankzij een oplettende particulier. Ontdek het werk van Marenne Welten, dat ze speciaal maakte voor een tentoonstelling House of Men over het verleden van ons museumgebouw als oudemannenhuis. Soms doen we een verrassende vondst, zoals het kleurrijke wandkleed van Will Vaes bij een lokale kringloopwinkel. Op een Italiaanse veiling kochten we een groot werk van Matteus Verheyden, die in de 18e eeuw portretten schilderde van invloedrijke Bredanaars.

We laten deze selectie uit onze nieuwe aanwinsten zien, omdat we verzamelen voor onze stad. Zo kunnen komende generaties blijven ervaren hoe Breda zich heeft ontwikkeld en inspiratie opdoen voor de toekomst.

Openingstijden en prijzen
Adres en bereikbaarheid